قد او یک متر و شصت و پنج سانتیمتر بود.
اما اگر وزن حضور او در گفتگوها و اتاقهای جلسه را بر این اساس برآورد کنید شدیداً اشتباه کردهاید.
این جمله ای است که الیوت وایزنر در توصیف استاد خود بنجامین بلوم ـ در مقالهای که یونسکو منتشر کرده است ـ به کار می برد. (#)
تلاش و تآلیفات بنجامین بلوم به گونه ای بوده که او را همواره در گروه نظریه پردازان رده اول روانشناسی آموزشی قرار می دهند.
هرگاه فهرستی از بزرگترین و تاثیرگذار ترین نظریه پردازان مدرن آموزشی دیدین و نام بلوم در آن نبود در جامع و قابل اتکا بودن آن فهرست باید شک کرد.
آنچه در ادامه می خوانید:
- روش تدریس و زندگی بنجامین بلوم
- طبقه بندی بلوم
- کتابهای بلوم
روش تدریس و زندگی بنجامین بلوم
بنجامین بلوم در سال ۱۹۱۳ در آمریکاه به دنیا آمد و وقتی در سال ۱۹۹۹ در ۸۶ سالگی درگذشت بزرگترین میراثی که از بلوم به جا ماند روشهایی علمی و کاربردی برای هدف گذاری آموزش و یادگیری بود که الگو برنامه ریزی بهترین مشاور تحصیلی شیراز در مشاوره کنکور است.
معروف ترین و تاثیرگذارترین کلاس بلوم در دانشگاه ، کلاس آموزش به عنوان حوزهی مطالعه و تحقیق بود.
بیشترین زمان کلای های بلوم در دانشگاه به مطرح کردن سوالات مهم و آموزش سوال های مهم میگذشت. روشی که گفته بهترین مشاور تحصیلی شیراز جای خالی آن در نظام آموزشی ما حس میشود.
بنجامین بلوم در واقع به دانشجوبان خود این موضوع را میآموخت که برای شناخت آموزش باید برای یافتن پاسخ این سوالات تلاش کنند.
بلوم بر این باور بود که جستجو برای پاسخ به این سوالات سالها زمان میبرد بنابراین بیشتر آن سوالها در طول ترم پاسخ داده نمیشد. از نطر بلوم هدف درس و دانشگاه این بود که ذانشجویان سوالات مهم را بشنوند و یکی دو مورد را برای تمام عمر خور انتخاب کنند.
و این کاری بود که خود بلوم نیز آنرا انجام داد و تمام عمر خود را صرف پاسخ به این دو سوال کرد. یکی از آنها نحوهی هدفگذاری آموزش و یادگیری و چگونه عمیقترین شکل یادگیری و تسلط در یک علم را برای دانشجو ایجاد کرد. دو سوالی بودند که بلوم عمر خود را صرف پاسخ به آنها کرد و این همان چیزی است که در مشاوره تحصیلی و کنکور بهترین مشاور تحصیلی شیراز یک اصل اساسی است.
سطوح یادگیری بلوم – روش یادگیری بهترین مشاور تحصیلی شیراز
بلوم دستاورد های بسیاری دارد ولی بخش عمده او بخاطر طبقه بندی اهداف آموزشی یا Bloom’s Taxonomy است.
بعد از گذشت سالیان از ارائه سطوح یادگیری بلوم هنوز هم بعنوان یک ابزار آموزشی مدرن تدریس میشود.
بیش از دو دهه از مرگ بلوم میگذرد و هنوز هم کمیتههای تنظیم محتوای آموزشی در دانشگاههای معتبر جهان دروس خود را بر اساس نظریه یادگیری بلوم تعریف و تنظیم کردهاند.
در روش برنامه ریزی درسی بهترین مشاور تحصیلی شیراز سعی شده است سطوح یادگیری بلوم بصورت کاربردی در مشاوره و برنامه ریزی درسی به کار رفته باشد.
بنجامین بلوم برای یادگیری، سه حوزه ی اندیشیدن (شناختی)، نگرش (عاطفی)، فعالیت های بدنی (روانی-حرکتی) را در نظر گرفت و در کتاب خود منتشر کرد.
هریک از این طبقات دارای سلسه مراتبی در حوزه یادگیری است و هرکدام از سطوح بالاتر یادگیری به نوع اجرای سطوح قبل خود وابسته است.استفاد ه از این روش توسط بهترین مشاور تحصیلی و کنکور شیراز موجب موفقیت چشمگیر دانش آموزان در کنکور سراسری بخصوص رشته پزشکی شده است.
حوزه شناختی بلوم شامل ۶ بخش است:
- بخش دانش
- بخش فهمیدن
- بخش کاربرد
- بخش تحلیل
- بخش ترکیب
- بخش ارزش یابی
بخش دانش:
دانش اولین بخش حوزه شناختی سطوح یادگیری بنجامین بلوم است. این بخش برای دانش آموزان فرصتی را فراهم می کند تا خوانش و بازشناسی ساده ای از عناوین به دست آورند.
افعال نمونه برای اهداف یادگیری در این سطح شامل: فهرست کردن، شناسایی کردن، تشخیص دادن، نام بردن، مطابقت دادن، انتخاب کردن، بهیاد آوردن، تعیین کردن، رقابت کردن،برچسب زدن و توضیح دادن است.
اگر شما معلم هستید و قصد استفاده از ایت اصل در تدریس خود دارید میتوانید از جملات زیر استفاده کنید:
“در پایان درس امروز، هر دانش آموز سیزده منطقه ی اصلی را فهرست بندی نموده و در مورد شرایط محیطی و آب و هوای آن توضیح دهد.”
یک مشاور تحصیلی خوب میتواند از این روش که راهی ساده برای یادگیری است در مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی خود استفاده کند. دقیقا مانند همان کاری که بهترین مشاور کنکور شیراز در برنامه ریزی درسی خود انجام میدهد.
بخش فهمیدن:
دومین بخش از حوزه ی شناختی بلوم، بخش ادراک است. این مرحله اولین بخش از پروسه فهمیدن است. در حالی که بخش دانش شامل انتقال مفاهیم به حافظه بود و این کار به درک اولیه ی از موضوع نیاز دارد.
افعالی که موضوع مورد نظر را در این بخش بیان می کنند عبارتند از: توضیح دادن، توصیف کردن، مقایسه کردن، تمیز دادن، خلاصه کردن، بیان کردن به زبان خود،با مثال بیان کردن، بازنویسی کردن، تعمیم دادن.
این مرحله میتواند در روش یادگیری درسی مانند زیست شناسی بسیار موثر باشد بطوری که درجلسات مشاوره تحصیلی لستلد خادمی در شیراز روش مطالعه ویژه ریست شناسی که به دانش
بخش کاربرد:
وقتی دانش آموز بتواند از مطالبی که یاد گرفته به خوبی استفاده نماید در واقع به مرحله ی به کار بستن که بخشی از یادگیری می باشد، دست یافته است.
بعضی از افعال مانند افعال زیراین حوزه شناختی بلوم را معرفی میکنند: بهکار بستن، اثبات کردن، انتخاب کردن، حل کردن، سازمان دادن، توسعه دادن، ساختن، استفاده کردن،کشف کردن،نشان دادن با نمودار،تعریف کردن.
بخش تحلیل:
در این دانش آموز باید تمام اطلاعاتی را که از جزوه، درسنامه ها و کلاس درس معلم بدست آورده مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بدین معنا که مطالب گردآوری شده روان تر و قابل درک تر بیان گردد.
در بخش ادراک طبقه بندی بلوم افعالی مانند افعال زیر استفاده می شود: تجزیه و تحلیل کردن، مقایسه کردن، استنباط کردن، طبقهبندی کردن، نتیجه گرفتن، توصیف کردن روابط، انتخاب کردن، فرق گذاشتن، تعیین کردن، تشخیص دادن، جدا کردن.
بخش ترکیب:
در این بخش دانش آموزان می توانند اجزای تجزیه شده و یا مباحث پراکنده یک موضوع درسی را در کنار هم قرار دهند. یک مشاور تحصیلی خوب باید بتواند با مشاوره ها و برنامه ریزی درسی و البته روش مطالعه دانش آموزان را در این مرحله تقویت کند، که البته لازمه آن تسلط خود مشاور تحصیلی بر مطالب درسی است که این ویژگی مهم بهترین مشاوره تحصیلی و کنکور در شیراز است
دانش آموزان برای پاسخ دادن به سوالات درس زیست شناسی در کنکور سراسری و امتحانات نهایی باید در این بخش تسلط زیادی داشته باشند. نباید از یاد ببریم که روش مطالعه زیست شناسی هم در این بین تاثیر زیادی دارد.
افعالی که برای نوشتن موضوعات در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: طراحی کردن، جمع آوری کردن، ترکیب کردن، مخلوط کردن، ابداع کردن، گسترش دادن، ادغام کردن، سازمان دهی کردن.
بخش ارزش یابی:
در این بخش از دانش آموزان خواسته می شود که تمام اطلاعات فراگرفته را یک جا به ذهن بسپارند و به بررسی و قضاوت پیرامون اطلاعات گردآوری شده بپردازند.
افعالی که در این مرحله استفاده می شود: توجیه کردن، انتقاد کردن، تصمیم گرفتن، ارزیابی کردن، قضاوت کردن، تفسیر کردن. در این بخش نیاز است که دانش آموز اطلاعات وسیعی را جمع آوری نموده و و پیرامون آن به بحث و گفت و گو پرداخته و در نهایت به درک آن نایل گردند.
حوزه نگرش
موضوعات مربوط به این حوزه معمولا پیرامون تفکرات و عواطف دانش آموزان می باشد. برای یک مشاور تحصیلی بسیار سخت است که میزان نگرش و احساسات دانش آموزانش راتشخیص دهد و این کار علاوه بر داشتن دانش مشاوره نیازمند سالیان زیادی تجربه است.
مشاور تحصیلی خوب در شیراز باید علاوه بر داشتن مختصات یک مشاور خوب قادر به تشخیص نوع احساسات و عواطف دانش آموزان باشد. علاوه بر این نوع مواجهه مشاور تحصیلی خوب با این عواطف نکته مهم و کلیدی است که شاهد رعایت آن به بهترین شکل توسط استاپ خادمی بعنوان بهترین مشاور کنکور در شیراز هستیم.
حوزه عاطفی طبقه بندی بلوم شامل پنج بخش است که عبارتند از: بخش دریافت، بخش واکنش، بخش ارزش گذاری، بخش سازمان دهی و بخش سنجش شخصیت پذیری توسط مجموعه ای از ارزش ها.
حوزه ی روانی-حرکتی
آخرین حوزه مطرح شده توسط بلوم حوزه روانی-حرکتی است.
چهار بخش از یادگیری برای این حوزه تعیین شده است که عبارتند از: حرکات بنیادی (کنترل کم از سوی دیگران) ، حرکات کلی (حرکات ضروری) ، حرکات معمولی ( انواع کنترل و بداهه گویی ها) ، حرکات خلاق (حرکات انحصاری یک دانش آموز) .