تکنیک GTB چیست و نقش آن در افزایش تمرکز
تکنیک GTD در واقع تکنیکی است برای نوشت فهرست کارهای روزانه. شاید نوشتن کارهای روزانه که از اصول برنامه ریزی است، کار سخت و پیچیده ای بنظر نرسد. اما نکته اینجاست که نوشتن این فهرست تکنیک ها و اصولی دارد که اگر مورد توجه قرار ندهیم، نتیجه کار برایمان چندان مطلوب نخواهد بود. البته نرم افزارهایی برای مدیریت لیست کارهای روزانه وجود دارد.
احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که بارها تصمیم گرفته اید در کارهای خود منظم باشید، تکالیف خود درسی خود را بطور کامل و به موقع انجام دهید وتصمیم به اجرای منظم و کامل برنامه ریزی خود گرفته باشید. اما بعد از مدتی همه چیز را رها کرده و به حالت عادی برمیگردیم.
عموم دانش آموزان با این مشکل مواجه هستند و این مشکلی است که در دپارتمان مشاوره تحصیلی کنکورینو در شیراز برای آن راه حل داریم.
تکنیک GTD برگرفته از کتاب Getting Things Done است که در سال ۲۰۰۱ توسط دیوید آلن نوشته شد که در آن مراحل پیشنهادی خود برای تهیه فهرست انجام کارها را بیان کرد.
در اینجا سعی داریم چند نکته روش GTD را بیان کنیم، این نکات میتواند لیست نویسی را به جزئی از برنامه مدیریت زمان شما تبدیل کند.
ذهن خود را خالی کنید
بخشی از ذهن ما همواره درگیر کارها و فعالیت های انجام نشده است. ذهن ما قرار نیست محل انبار کردن فعالیت ها و وظایف باشد. ساده ترین کارها نیز بارها در ذهن ما مرور می شوند و بخشی از ذهن ما را به خود مشغول می کنند.
برای خالی کردن ذهن خود یک ظرف مناسب و مطمئن بیابید. میتوانید از یک نرم افزار موبایل و یا دفترچه یادداشت استفاده کنید.
تکنیک مهم ترین کارها
باید ۳ کار مهم از بین تمام کارهایی که دارید مشخص کنید. بهتر است ابتدای روز و یا پایان روز قبل اینکار را انجام دهید.
خواب منظم
برای اینکه مدیریت زمان بهتر و تمرکز بالاتری داشته باشید بهتر است خواب منظم و کافی داشته باشید. میزان خواب روزانه به سن شما نیز بستگی دارد و بین ۷ تا ۹ ساعت توصیه میشود بخوابید.
یادداشت برداری کنید
همواره برای نکته برداری و نوشتن یادداشت هایی آماده باشید.
دسته بندی کردن کارها
باید کارهای خود را دسته بندی کنید و آن کارهایی که در یک دسته قرار می دهید را با هم انجام دهید.
پیش بینی هفته بعد
بهتر است هفته بعد را پیش بینی کنید و اینکار را می توان بر مبنای کارهایی که هفته قبل انجام داده اید و البته بررسی کارهای هفته بعد انجام دهید. این کار ویژگی مشاوره تحصیلی دپارتمان مشاوره تحصیلی کنکورینو در شیراز است.
نباید در کار غرق بشوید
غرق شدن در کار باعث میشود که متوجه گذر زمان نشوید و تمام تکنیک هایی که برای مدیریت زمان آموخته اید عملا بی فایده می شوند. برای جلوگیری از این حالت از تکنیک پومودورو استفاده کنید.
همه چیز را یادداشت کنید
یک جمله معروف است که می گوید: « کمرنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارترند ». از تمام چیزای مهم و آنهایی که مهم به نظر میرسند یادداشت برداری کنید.
اهداف خود را به روشنی تعیین کنید
برای تعیین اهداف خود باید از روش های علمی تعیین هدف استفاده کنید. در این صورت در شما انگیزه و شوق کافی برای رسیدن به هدف ایجاد خواهد شد.