الگوی آموزشی گانیه چیست و نقش آن در برنامه ریزی درسی
یکی از اصول مشاوره تحصیلی استاد خادمی در شیراز برنامه ریزی بر اساس اصول روانشناسی آموزشی از جمله الگو یادگیری گانیه است.افراد کمی هستند که بتوانند ادعا کنند که شیوه یادگیری انسان را تغییر داده باشند ولی حتما رابرت گانیه و بلوم چنین افرادی هستند. تلاش این دو توانسته نحوه یادگیری ما را تغییر دهد. در اینجا قصد داریم با اندیشه ها و اصول رابرت گانیه آشنا بشویم و تاثیر آنرا در برنامه ریزی درسی و موفقیت دانش آموزان در کنکور پزشکی بررسی کنیم. در ابتدا بهتر است راحع به خود گانیه اندک اطلاعاتی داشته باشیم.
گانیه که بود؟
رابرت گانیه که یک روانشناس آموزشی بود که در سال ۱۹۱۶ در آمریکاه به دنیا آمد. درخلال جنگ جهانی دوم وی مشغول یک تحقیق بزرگ بود که کلیات این تحقیق در جهت “آموزش صحیح” بود. گانیه در کتاب خود راجع به اصولی صحبت میکند که یک آموزش اثربحش باید شامل این اصول شود.
9 مرحلهی یادگیری گانیه
نظریه گانیه این موضوع را بیان میکند که یک آموزنده برای اینکه یک موضوع را آموزش دهد باید این ۹ مرحله را طی کند تا بتواند یک آموزش اثر بخش داشته باشد.برای بهبود این ۹ مرحله گانیه پیشنهاداتی ارائه کرده است، به همین دلیل هم گانیه به عنوان یکی از بزرگترین افرادی است که توانسته تاریخ یادگیری را عوض کند. استفاده و شخصی سازی کردن این مراحل در برنامه ریزی درسی استاد خادمی باعث موفقیت شاگردان او پر کنکور سراسری و امتحانات نهایی و معرفی او بعنوان بهترین مشاور تحصیلی در شیراز شده است.
۹ مرحله یادگیری به شرح زیر است که در ۳ دسته بندی کلی قرار میگیرند:
آماده سازی
- جلب توجه یا پذیرش
- آگاه سازی فراگیر از هدف آموزشی ( انتظار )
- یادآوری مطالب پیشین ( بازیابی )
تدریس
- ارائه مواد آموزشی و محرکها ( ادراک انتخابی )
- تدارک راهنمایی برای یادگیری یا کدینگ
- فراخوان عملکرد ( پاسخ گویی )
- ارائه بازخورد ( تقویت )
ارزشیابی
- ارزیابی عملکرد ( بازیابی )
- افزایش یادگیری ( تعمیم )
طراحی روش برنامه ریزی درسی توسط بهترین مشاور تحصیلی شیراز باعث موفقیت شاکردان او در کنکور سراسری و امتحانات نهایی در شیراز شده است. بعد از آشنایی مختصر با سر فصل های اصول گانیه در اینجا قصد داریم هر ۹ مرحله اصول گانیه را شرح دهیم تا به درک بهتری از آن برسیم:
جلب توجه
در این مرحله باید کاری کنیم که توجه یادگیرنده جلب شود، اگر این مرحله بخوبی اجرا نشود شاهد افت تحصیلی و یا بی علاقگی یاد گیرنده نسبت به موضوع و یا درس خواهیم بود. این موضوعی است که در مشاوره تحصیلی استاد خادمی در شیراز و برنامه ریزی درسی ویژه ای که برای هر دانش آموزان بصورت اختصاصی تهیه میشود رعایت شده و باعث علاقمندی آنها به مطالعه دروس میشود. برای جلب توجه یادگیرینده ها روشهای متفاوتی وجود دارد مانند پرسیدن یک سوال جذاب، استفاده از داستان و یا پخش ویدئو، که با توجه به محیط می توان از آنها استفاده کرد.
آگاه سازی از هدف آموزشی
درمرحله باید دقیقا به یادگیرنده بگوییم که چه چیزی در انتظار وی است و قرار است چه چیزی را یاد بگیرد. نکتهی جالب این است که در اینجا بهتر است از افعال بلوم استفاده نکنیم! یک مشاور تحصیلی خوب فقط درصورتی میتواند این مرحله را بطور دقیق انجام دهد که خود تسلط کامل و جامعی بر مطالب درسی داشته باشد که این یکی از مهم ترین ویژگیهای استاد خادمی بعنوان بهترین مشاور تحصیلی و کنکوردر شیراز است که توانسته با مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی علمی در شیراز موجب موفقیت شاگردان خود در کنکور سرلسری مخصوصا قبولی در رشته پزشکی شود.
یادآوری مطالب پیشین
اینجا یکی از مهمترین قدمها را باید طی کنیم و یک پل بین دانش قدیمی فراگیر و مطلبی که قصد داریم آموزش دهیم را بیان کنیم. اگر این مرحله را به خوبی انجام ندهیم فراگیر قادر به ایجاد ارتباط بین مطالب نیست و پیوستگی مطالب از بین می رود. رعایت این نکته برای موفقیت در کنکور سراسری بسیار مهم است. بسیاری از سوالات و مباحثی که در کنکور سراسری از آنها سوال طرح میشود بطور پیوسته به هم مربوط هستند و اگر مشاور تحصیلی نتواند پیوستگی بین مطالب را در برنامه ریزی درسی دانش آموز بیاورد باعث افت تحصیلی دانش آموز خواهد شد. در برنامه ریزی درسی یک مشاور تحصیلی خوب باید به اصل یادآوری مطالب پیشین اهمیت ویژه ای داده شود.این موضوع به ساختار مغز ربط دارد و رعایت کردنش باعث آسان شدن فرایند یادگیری از لحاظ شناختی میگردد. البته باید بدانیم برای اینکه یک مشاور تحصیلی خوب بتواند این نکته را در برنامه ریزی درسی و مشاوره تحصیلی خود رعایت کند این است که خود تسلط کاملی بر مطالب درسی داشته باشد که این یک ویژگی بسیار مهم بهترین مشاور تحصیلی شیراز است.
ارائه مواد آموزشی و محرکها
این مرحله ای است که تدریس در آن شروع میشود. تا اینجا شما توجه یادگیرنپه را جلب کرده اید وی را مطلع کرده اید که قرار است چه چیزی رار یاد بگبرد و ارتباط بین مطالب پیشین و فعلی را نیز برقرار کرده اید که خود موجب ایجاد نظم ذهنی یادگیرنده شده است. حال باید مطالب جدید به یادگیرنده ارائه شود. استفاده از این روش برای تدریس و مطالعه مطالب درسی در پروسه آماده سازی برای کنکور سراسری و امتحانات نهایی باعث افزایش سرعت یادگیری دانش آموز و موفقیت در کنکور سراسری و اتحانات نهایی میشود. استفاده از تکنیک های علمی در جلسات مشاوره تحصیلی استاد خادمی در شیراز موجب علاقه مند شدن دانش آموزان به مطالعه و موفقیت آنان در کنکور سراسری و امتحانات نهایی شده است. مشاور تحصیلی خوب میتواند با روشهای خود باعث افزایش انگیزه درونی دانش آموز و کارایی او در یادگیری مطالب درسی شود، و این دقیقا همان چیزی است که دانش آموزان در جلسات مشاوره تحصیلی استاد خادمی در شیراز با آن مواجهه میشوند. در اینجا بهتر است مجموعه ای از دادهها با فرمتهای متفاوت را به فراگیر نشان دهیم تا بتوانیم تدریس و یادگیری را برای یادگیرنده جذاب.
برای مثال اگر در اینجا فراگیر بداند که با مجموعهای از موارد زیر روبرو میشود بسیار جذاب خواهد بود:
- مقالات و جزوات عادی
- تصاویر
- راهنمایی ها
- انیمیشن
- پادکست
- پرزنتیشن
- اینفوگرافیک ها
باید این نکته را بدانید که هدف در اینجا آموزش مطالب جدید به یادگیرنده است و اگر شما معلم و یا مشاور تحصیلی هستید بهتر است بدانید یادگرفتن مطالب درسی برای عموم دانش آموزان کاری سخت و بدون هیجان است پس یک معلم و مشاور تحصیلی خوب باید این اطمینان را به دانش آموز بدهد که بنا به شیوهی مورد علاقهی او مطالب آموخته میشود.
تدارک راهنمایی برای یادگیری یا کدینگ
تا این مرحله توانسته ایم توجه کامل یادگیرنده را جلب کنیم، او را از هپف آموزش خود آگاه کنیم و ارتباط موضوع تدریس شده بار موضوع یا موضوعات قبل را مشخض کرده ایم. همچنین محتوی را به یادگیرنده تدریس کرده ایم. یک مشاور تحصیلی خوب باید به این مرحله توجه ویژه کند زیرا این همان مرحله است که اگر به خوبی توسط مشاور تحصیلی در برنامه ریزی درسی قرار نگیرد میتواند باعث افزایش اشتباهات دانش آموز در کنکور سراسری یا آزمون آزمایشی بشود و خوشبختانه این مرحله به عنوان یک رکن اصلی برنامه ریزی درسی بهترین مشاور کنکور شیراز رعایت شده است. این همان مرحله ای است که باید مطمئن شویم هیچ خلاَ آموزشی وجود ندارد و یادگیری کامل اتفاق افتاده است. بر اساس منحنی فراموشی ابینگ هاوس ۹۰ درصد از چیزی را که یاد میگیریم طی ۳۰ روز آینده فراموش خواهیم کرد. بنابراین مرور در اینجا بسیار مهم است تا بتوانیم جلوی فراموشی مقاومت کنیم. اما سپال بسیار مهمم این است که با چه روشی مطالب آموخته شده را مرور کنیم؟
روشهای اختصاصی مرور بهترین مشاور کنکور شیراز براساس اصول تفکر تحلیلگرانه و مرور سناریو محور، باعث کارایی بالای دانش آموزان در یادآوری مطالب در هنگام کنکور سراسری و یا امتحانات نهایی میشود.
فراخوان عملکرد
این مرحله مانند همان چیزی است که بارها و بارها در دوران مدرسه وسر کلاس درس انجام داده ایم. مانند همان زمان که معلم پس از تدریس مطلبی، به دور کلاس راه میرفت و از ما سوال میپرسید. سوالاتی که بر مبنای مطالبی بود که همین چند دقیقه پیش توضیح داده بود. البته برای اینکه این مرحله کارایی بیشتری داشته باشد میتوان از روشهای بهتری استفاده کرد.
ارائه بازخورد
کارهایی که در این مرحله انجام میشود براساس عملکرد یادگیرنده در مرحله قبل است. بعنوان مثال اگر دانش آموز در پاسخگویی به سوالات مرحله فراخوان عملکرد خوب عمل نکرده باشد یک مشاور تحصیلی خوب باید دقیقا به دانش آموز بگوید که چطور عقبماندگی خود را جبران کنید و این کار فقط درصورتی قابل اجرا است که مشاور تحصیلی خود بر مطالب درسی تسلط کامل و جامعی داشته باشد تا بتواند راههکارهای عملی و واقعی به دانش آموز ارائه دهد و این ویژگی بهترین مشاور کنکور در شیراز است.
ارزیابی عملکرد
در این مرحله باید مطمئن بشویم یادگیرنده دانش آموخته شده را به خوبی به خاطرمی سپارد. در این مرحله میتوان از یادگیری سناریومحور و تکنیک های بازیابی در مطالعه استفاده کرد.
افزایش یادگیری و انتقال
در اینجا گانیه توصیه میکند که یادگیرنده را در جایگاه یک خبره قرار دهید. برای اینکار بهتر است از دانش آموز بخواهیم مطالبی که فراگرفته را به نوعی به دیگران آموزش بدهد و برای اینکار بهتر است از تکنیکتدریس به هم نوعان استفاده شود.
نتیجه گیری
یک مشاور تحصیلی و کنکور خوب در مباحث آموزشی بهتر است یک رویکرد اندازهگیری و مدیریت محور داشته باشد. در مشاوره تحصیلی باید درک عمیقی از انگیزه بیرونی و درونی، اصول یادگیری و تکنولوژی آموزشی در یک مشاور تحصیلی خوب وجود داشته باشد. علاوه بر این اینها تکنیک مشاوره تحصیلی استاد خادمی در شیراز شامل استراتژی آموزشی خاصی است، بطوریکه با توجه به شرایط ویژه هر دانش آموز مشخص میکند که درهر موقعیتی قرار است که چه اقداماتی انجام دهد.